fredag 20 november 2009

IKEA har tappat stinget




Minns ni IKEAS reklam för madrasser med nakna stjärtar som syntes i tunnelbanan för ca 10 år sen?

Då var IKEA ett företag som VÅGADE göra reklam med stake (bokstavligen).

Företaget är känd, eller var känd, för att skapa rubriken med deras reklam. Det mesta ledde till ökade försäljning och ännu starkare varumärke.

Men på sista tiden hände nåt.
Ledningen för IKEA har blivit mer återhållsam och vill inte längre sticka ut.

Först så kritiserar de IKEA i Storbritannien för deras reklam med prostituerade och nu har de riktat kritiken mot IKEA i Ryssland för deras bilder med självmordsoffer.





Nu på 2000 talet måste man skapar reklam som sticker ut annars ser inte allmänheten den. Det är så enkelt.

Det är dags för IKEA att åter vara ledande i sina idéer om hur reklamen ska göras.
De ska bana vägen för andra och inte vara med längst bort i tåget.

Jag kommer ihåg de stora rubrikerna när IKEA i USA för första gången visade gay-par som handlar på IKEA. Homosexualitet på TV fanns bara inte innan dess.
Numera är detta normalt...



... Låt oss få se mer vågat från Älmhult och inte bara en tråkig Gösta som skruvar ihåg hyllan Billy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar