måndag 15 mars 2010

Nakna kvinnor hör inte till reklamvärlden

I december skrev jag  om reklam med halvnaken kvinna som fanns med i Aftonbladet.

Samma dag anmälde jag reklamen till Reklamombudsmannen (RO) då jag ansåg att den var könsdiskriminerande.

Jag hade tydligen rätt för idag kom svaret från RO som ansåg att reklamen bryt faktiskt mot internationella regler om reklam. Här är svaret i sin helhet:

-----------------------------------------------
Anmäld reklam En annons för Panlegis Group publicerad i Aftonbladet och Expressen
Annonsör Panlegis Group
Reklamproducent Uppgift saknas
Anmälare 12 privatpersoner, riksdagsledamöterna Hillevi Larsson och Fredrik Lundh (s) samt
kvinnojouren Ellinor.

Uttalande
Reklamombudsmannen finner att den anmälda reklamen är könsdiskriminerande. Den strider därmed
mot artikel 4 i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation.


Reklamen
Annonsen visar en kvinna klädd i tomteluva, svarta stay-ups och högklackade pumps. Hon sitter i ett
badkar, sträcker upp ena benet samt håller sina händer för brösten. Ovanför kvinnan syns rubriken
”Aktiebolag utan aktiekapital!” samt fyra meningar som lyder ”Personlig ansvarsbegränsning,
Namnskydd i hela landet, SUF snabbast växande bolagsformen, Alla fördelar som ett svenskt AB”. På
badkarskanten står det ”Company for Christmas? Nytt aktiebolag på 4 timmar” samt ett
telefonnummer. I övre högra hörnet syns Panlegis Groups logotyp och längst ned finns en illustration
med texten ”Sex steg för att etablera ditt nya bolag”.

Anmälarna
Samtliga anmälare har reagerat mot att den avklädda kvinnan inte har något med att starta bolag att
göra och att reklamen är objektifierande och sexistisk. Flera anmälare menar också att meningen
”Company for Christmas” anspelar på sex.

Annonsörens yttrande
Annonsören yttrar att annonsens utformning var på intet sätt menad att utmåla kvinnan i annonsen
som ett sexobjekt eller på annat sätt vara nedvärderande. Annonsörens uppfattning är att annonsen
inte heller framställer kvinnan på bilden som ett sexobjekt eller på ett sådant sätt att det kan anses
nedvärderande.
Annonsören har valt att ändra inriktning på sin annonsering och kommer därför inte att annonsera på
detta sätt fortsättningsvis.

Reklamombudsmannen bedömning
Enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och
marknadskommunikation får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön. Enligt
tidigare praxis anses reklam som könsdiskriminerande om den framställer kvinnor eller män som rena
sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).
Att framställa en kvinna eller en man som ett sexobjekt utan någon koppling till den marknadsförda
produkten är enligt praxis kränkande. Utformningen av annonsen, till exempel val av modell, poser och
miljöer, påverkar bedömningen.
Reklamombudsmannen finner att kvinnan på bilden inte har något samband med den marknadsförda
tjänsten att starta aktiebolag. Hon framställs genom sin brist på klädsel och pose som ett rent
sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därmed
könsdiskriminerande och strider mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler för reklam och
marknadskommunikation.

Elisabeth Trotzig
reklamombudsman

-----------------------------------------------
Här är svaret från advokatbyrån som representerar annonsören

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar