onsdag 10 mars 2010

Årets reklamfilm igen?


Jag mins när trailern till Star Wars - Phantom Manace kom 1999. Plötsligt gick folk på bio inte för att se någon ny film utan för att se trailern. Samtidigt har flera tidningar skrivit recensioner av trailern.

Jag pratar alltså recensioner av själva trailern, INTE filmen. Det var första gången det hände och faktiskt den enda. Betydelsen av filmtrailers har radikalt förändrats i och med detta.

Nu har vi kommit fram till en ny milstolpe i trailer-världen. För första gången har en reklamfilm fått egen förhandssitt. Men det handlar inte om någon ny film med ICA-Stig eller magisk schampo. Istället är det uppföljaren till fjolårets bästa reklamfilm. Den hette Carousel och handlar om Philips nya tv-apparater.
Den svenska regissören, Adam Berg, har skapat en reklamfilm som är en blandning av The Dark Night och Matrix. Nytänkande är bara förnamnet.

Hyppen efter filmen är fortfarande enorm och nu är det dags för uppföljaren. Denna gång så är det Ridley Scotts son som står bakom kameran. Om reklamfilmen är lika bra som dess trailer förväntar vi oss ännu ett magiskt ögonblick.

Orginalet Carousel

Uppföljaren Parallel Lines

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar