måndag 29 mars 2010

Dödsreklam


Reklam ska alltid anspela på positiva tankar. Även om det handlar om sjukdomar så ska det alltid leda till en positiv lösning. Typ, "Jag är sjuk nu, men om jag tar den där nya medicinen så ska jag må mycket bättre." eller "Jag har smutsigt hemma, men om jag använder den nya damsugaren så ska allt glänsa som nytt igen."

Ibland så händer det att reklammakarna inte tänker på det positiva utan det spektakulära. Tack och lov så ser vi inte dessa reklamfilmer på tv. Audi och Ford har denna gång gått en annan väg och publicerat känsliga filmer på YouTube istället.

Det finns många sådana filmer. De är endast spekulationsförslag som görs av reklambyråer för att kunderna ska ha mycket att välja på. En enda reklamfilm som vi ser på tv har kanske föregåtts av tre-fyra olika versioner. Dessa ser vi aldrig på tv, men nu har, som sagt Audi och Ford gått en annan väg.

Det är bra att vi inte ser döden i reklamfilmerna. Jag tror inte att halshuggna katter eller självmord skulle få oss att köpa nya bilar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar