onsdag 27 januari 2010

SIBA har PR-problem



Allt sedan Fabian Bengtsson lämnat sina kidnappare 2005 har SIBA haft svårt att ligga på samma linje som sina kunder.

Nu senast har tre händelser gjort att SIBA blev ett svart får på elektronikbranschen.

1. I början av året har företagets dömts till byter för sin kampanj om mobilabonnemang, som de har förbjudits att visa redan förra året.(!) SIBA har dock struntat id etta och nu måste betala 400 tusen i böter.

2. På mellandagarna har det kommit fram att SIBA höjde sina priser drastiskt i början av december för att sedan "sänka" de lagom till mellandagsresan. I många fall sänktes priset inte ens till samma nivåer som innan höjningen. På det sätet blev kunderna lurade på flera tusen kronor på varje vara. Enligt Pricerunner kan det skilja mer än 3000 kronor på en tv.
SIBA bryr sig inte om kundernas kritik utan kallar detta för "mindre justering"

3. I somras blev det också klart att SIBA tjänar mer pengar på att lura folk i konstiga försäkringar än på själva elektronikprodukter Dagens Nyheter De lånar alltså mer pengar till fattiga kunder för att de ska kunna köpa elektronik på kredit än vad de får från oss vanliga kunder som betalar direkt. Det visar också på att företaget har svårt att konkurrera med andra företag. SIBA tror att kunderna väljer lågprisbolag framför dem. Men det ligger nåt annat i deras problem.

SIBA har alltså ingen känsla på hur mans ska behandla sina kunder. Själv har jag slutat handla på SIBA för fem år sedan. Inte på grund av priserna utan på grund av deras attityd gentemot kunderna. Det som företaget behöver just nu är att ställa om sig och erkänna att man har gjort fel och ska behandla sina kunder med respekt.

Kanske har man börjat tänka så, för förra veckan har SIBA bytt reklambyrå till Valentin & Byhr. Lite konstigt val, enligt mig personligen, då reklambyrån har varit kända för att stå bakom bland annat Santa Maria och Fazer samt andra... godistillverkare. (?)

Det kanske inte hjälper med ny reklambyrå hos SIBA. Man måste börja med att inse att man har jobbat på fel spår de sista tio åren.


1 kommentar:

  1. Ja, nog har de flera uppenbara problem. Bl a kundtjänstpersonal med trist, dryg attityd, pratat med 4 olika på en dryg vecka.
    TV'n vi köpte i måndags en vecka sedan, (de såg att det fanns 18 st på centrallagret och det skulle ta ca 2 dagar). Ringde nu idag, på åttonde dagen utan någon TV i sikte. Då påstår man från kundservice att det inte går att få veta om den gått från lagret, var i lev processen TV befann sig. Såna system har man inte på Siba påstod mannen på kundservice (!?). Inte minsta vilja att försöka ge mig ett besked. Som kund ska man vänta och vara tyst. Siba levererar när Siba vill o har lust. Punkt. De gör det onödigt lätt för MediaMarkt.

    SvaraRadera