tisdag 5 januari 2010

Kris hos reklambyrån KING


ICA-Stig mannen utan idéer
 
Frank Hollingworth, creative director i reklambyrån KING och som står bakom reklamfilmer för ICA, erkänner att byrån har fått slut på idéer för kommande filmer.

Först kom den 300:e filmen i början av december som drev med att KING börjar få slut på idéer. Senast kom parodin på modebloggar, som driver med minst 3 år gammal koncept. Under året har KING också lånat Teliapappan in till ICA-filmerna för att i huvud taget fylla filmerna med någonting.
Denna vecka är också den första som ICA inte visar någon ny reklamfilm. Detta är första gången sedan filmerna började visas december 2001!

Krisen hos KING är uppenbar trots att Frank Hollinhworth inte vill erkänna detta. Byrån har fått priser för bästa reklamfilm tre gånger. Senaste gången det skedde var 2004 (alltså mer än fem år sen).

Det är inte fel på skådespelarna eller ICA:s produkter. Det är teamet hos KING som har jobbat för länge med samma sak.
Problemet kan lösas på två sätt:

* Låt nya människor vara med i gänget som gör filmerna.
* Låt allmänheten komma med idéer.

Under året är det inte bara OS, riksdagsval eller fotbolls-VM utan det händer en massa annat i samhället. Jag är bland annat förvånad att KING inte gjort någon ICA-film om svenskarnas semesterfirande, för att nämna något.

Låt oss hoppas att på söndagskväll vi åter ska få se en ny och kreativ ICA-film.

1 kommentar:

  1. Grattis King. Ni har precis slagit världsrekord i OSMAKLIGHET....

    Ica Stig på Arabiska... Man blir illamående

    SvaraRadera