onsdag 20 januari 2010

FN fuskar med bilder från Haiti

Jordbävningen på Haiti har skapat en enorm katastrof för alla drabbade.

FN har varit på snabbt plats och försökt hjälpa alla skadade och andra offer.
Under veckan har organisationen gjort en reklamfilm om sitt arbete i landet och att man ber folk skänka pengar till hjälparbetet.
I reklamfilmen syns Port-au-Prince från luften och man ser tydligt raserade hus med presidentpalatset i centrum.
Runt om syns eldflammor och andra bränder.

Jag upptäckte att i de satellitbilder som kom från Haiti direkt efter jordbävningen innehåller inga bränder!
Visst har det brunnit i huvudstaden, men inte i närheten av presidentpalatset.

Här är bild tagen samma dag som jordbävningen




Här är samma bild i högupplösning

I nyhetssändningar från Port-au-Prince syns också presidentpalatset utan några bränder.


Här är en annan bild utan bränder till skillnad från filmens bilder från samma kvareter, men med minst en stor brand.


Jag förstår att FN försöker få människor känna medmänsklighet och gräva fram sina plånböcker, men att för det behöva förändra bilder från katastrofer är bara för mycket.

Jag har alltid haft stor respekt för FN, men nu har min bild av organisationen förändrats. Vet vet hur många gånger har de ändrat bilder från andra delar av världen bara för att vi ska skänka ännu mera pengar.
Jag trodde att mina pengar går till de behövande och inte till reklammakare som förvanskar verkligheten.

2 kommentarer:

  1. Njaaaa... det här var för cyniskt för mig. Måste nog få se mer bevis, gillar inte tanken alls. Men hur det än förhåller sig med den saken så ger jag mina pengar till de behövande oavsett vilken bild som framställs av deras lidande - är dom behövande så är dom det, punkt slut, oavsett om bilder på deras situation är fixade eller ej.

    SvaraRadera
  2. Titta noga så ser du Illuminati symbolen i toppen av bilden. Pyramiden med ögat på topp. Nånting är skumt med det här hela.

    SvaraRadera