torsdag 31 december 2009

Årets fem mest kontroversiella reklamfilmer

Under årets sista dag är det dags att summera det förgångna och blicka framåt.

Eftersom det blev mycket tv-snack på bloggen sista tiden tänkte jag att åter ta upp reklambranschen igen.
Här har jag samlat fem av årets mest debatterade och kontroversiella reklamfilmer.


1. Apoliva-tjejen skrämde livet ur halva Facebook i somras. Apoteket förnekade ingenting och blev glada när försäljningen ökade.


2. Carlsberg fäldes för sin fitness-reklam och slutade sända reklamen där tjtjer framställs som objekt. Tja, jag vet inte. Faktum är att samma tjejer syns dagligen i vilket gym som helst.


3. Bruno Banani fäldes precis som Carlsberg för att de framställer kvinnor som objekt.


4. För första gången fick vi se reklam för Absolute Vodka på svensk tv.  Snyggt och traditionellt.


5. Årets mest diskuterade reklamfilm. ICA-Jerry satte diskussioner och förståndshandikappade på reklamkartan.

BONUS

Det är så en reklamfilm ska göras. 250 000 färgglada bollar i San Francisco. Inga specialeffekter och inga konstigheter, som Färjan-Håkan skulle ha sagt.

GOTT NYTT ÅR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar