tisdag 18 januari 2011

Marknadsföring med sociala frågor är här för att stanna


Nu för tiden är enda gången vi ser Mikael Persbrandt på tv är när han springer på gator i Haiti eller kramar barn i Afrika.
Det är inte ovanligt att kändisar ställer upp för välgörande ändamål. Antingen gratis eller mot låg ersättning.

Redan på 90-talet har fler och fler kändisar ställt upp för olika "snälla" ändamål. Då var det väldigt populärt med att ställa upp mot rasism och AIDS. Under 00-talet har miljön och fattigdomen dominerat. Nu är även sjukdomar och barn populära bland kändisar.

Globalt är fenomenet inte nytt. Många av er mins Live-Aid från 1985 då nästan alla musikartister det året ställde upp för hungersnöd i Etiopien.

Flera stora svenska företag har sedan mitten av 1990-talen engagerat sig i välgörenhet. Scandia och Arla har samarbetat ofta och resulterat med flera kampanjer med kändisar på mjölkpaketen. I dagarna har BRIS dragit sin kampanj tillsammans med Arla.
Metro och Göteborgsposten har också villigt ställt upp med allt från gratis medierådgivning till generös mediebevakning.

Allt sedan Bingo-Lotto tog över svenskarnas hjärtan har spel och välgörenhet blivit mer tydligt. Kändisarnas medverkan i olika spelprogram eller deras uttalande stöd är numera regler än undantag. För två år sedan var nästan all marknadsföring av postkodslotteriet baserat på reklam med kändisar. Bland annat Bill Clinton eller Tony Blair.

Kändisar har upptäckt att när deras namn syns tillsammans med viktig samhällsfråga är "good for bussiness".
Vi lär se de inte bara på mjölkpaketen eller talande varmt om sina hjärtsjuka föräldrar utan även dansande i direktsända tv-galor som handlar om allt från vardagshjältar till årets idrottare.

Och företag står nästan på kö för att betala för kalaset.

Jag mins när jag under min gymnasietid skulle arrangera en manifestation mot rasism i min hemstad, Värnamo. För att fixa facklor och högtalare krävdes endast ett besök i en ICA-butik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar