tisdag 7 september 2010

I valet vinner tittarna


Aldrig har valet analyserats och granskats av media som årets val.
Valet 2006 har vi på allvar sett hur bloggosfären kunde delta i seriösa debatter. Även radio och tv ökade sina bevakningar av partier och dess företrädare.

Facebbok, Twitter och YouYube, alltså sociala medier har knappast haft den folkliga genomslagskraften 2006 som idag.
Nämn en enda kandidat som inte finns på Facebook eller saknar egen blogg.

Väljare kommer knappast avgöra sina röster beroende på att en kandidat finns på Facebbok. Istället är det kandidaterna som använder sig av sociala medier för att berätta vad de tycker om olika saker. Någonting de kanske inte kan göra i vanliga fall. Hur skulle det se ut om alla 30-tal kandidater till kommunfullmäktiga skulle vilja torgtala utanför valstugan samtidigt?
Ännu värre blir det om alla 220 000 kandidater skulle skicka insändare till DN-debatt på en och samma gång.

Sociala medier är viktiga för var och en av kandidaterna, men knappast avgörande.
Ingen påstår ju att Barack Obama vann valet på grund av sina inlägg på Twitter!

Nytt för årets val är tv-reklamen och användningen av smartphones.
Men även här är ingenting som avgör valet.
Visst har de flesta sett Miljöpartiets "tågreklam" på tv eller SSU:s arbetslöshetsfilm. (Jag skrev om filmen redan i våras.) TV-reklamen måste vara revolutionerande eller spektakulärt för att folk ska minnas den. Många minns Apples reklam från 1984, men vem minns Folkpartiets bioreklam om "Framtidens Nyheter" från 2006?

Felet med politisk tv-reklam inte bara i Sverige utan i många andra länder är att den oftast handlar om skillnader mellan partierna och inte om rent budskap. Miljöpartiets reklam är typiskt på den punkten.

För första gången har partierna satsat på väljare med iPhone eller Android-mobiler.
Det är kul och intressant att höra Göran Hägglund svära i sin app. Kanske inte lika roligt är Maud som läser sin bok i Centerpartiets app, men ändå väl försökt.

Det finns tre sätt att påverka valopinionen till sin fördel. Att synas i tv, radio och tidningar.
I år är det faktiskt enklare än förr. Aldrig tidigare har de svenska medierna bevakat valet lika mycket som 2010.
Det började med Almedalsveckan och pågår fortfarande. Innan så skickade Sveriges Radio enbart journalister från Ekot till Visby. I år har inte mindre än 6 olika radioprogram varit närvarande på plats. TV4 och SVT sände inte mindre än 15 timmar var varje dag från veckan! Detta tack vare nya tv-kanaler och web-tv.
Även många lokala tidningar från fastlandet skrev från Gotland.

Nu i slutspurten av valkampanjerna har medierna intensifierat sina rapporteringar. Nu är det valbevakning på högsta växeln. SVT och TV4 sänder valprogram under primetime varje dag. valprogram på P1 får högsta lyssnarsiffror och överträffas enbart av kvart-i-fem-ekot.
Samtidigt som Expressen bygger upp egen valstuga mitt i Stockholm skriver alla lokala tidningar om valet.
I fredags hade 95 av landets lokala tidningar valtema på sina första sidor.

Det är i medierna som väljarna får information om partierna.

Personvalet då?
I år är det nya knep som gäller.
Alliansen har hittat på nya (och faktiskt fungerande) metoder att nå väljare. Dörrknackningar och personbesök är det mest effektiva.
När SSU försöker tränga sig på skolorna och få uppmärksamhet som offer när de slängs ut tältar Liberala Ungdomsförbundet utanför vallokalerna för att visa att i år är det rekordmånga förstagångsväljare som ska rösta.
Tack vare sin storlek är Socialdemokraterna dock bäst på att synas ute i rondellerna med sina skyltar.

Vem vinner den 19 september är oklart.
En sak är i alla fall klart. det blir svårt att följa valvakan på kvällen om man enbart har en enda tv-apparat.

1 kommentar:

  1. Mycket bra inlägg, det märks att du är mediaexpert, Robert!

    SvaraRadera