torsdag 4 februari 2010

Prenumerera på TV Guiden... om du är konstig

När jag läste på journalistutbildningen fick jag veta ganska tidigt att prenumeranter är A och O för en tidning.

I Sverige och i många andra länder är prenumeranter viktiga för att varje tidning ska överleva. Ju längre man prenumererar desto bättre mår tidningen.
Det ser man tydligt när tidningarna driver kampanjer för att få folk att prenumerera.
Erbjudanden att få ett antal nummer och antingen få en gåva eller annan present är numera standard.

En sak har inte förändrats sedan 1800-talet och det är priset.
Det har alltid varit billigare att prenumerera på tidningar än köpa varje nummer för sig. Exempelvis så är de flesta morgontidningar dubbelt så dyra i kiosken än om man skulle få den i brevlådan.
Detta faktum är allmänt känt och de flesta människor vet om detta.
Trots att distributionen kostar så är den billig med tanke på att tidningen har redan fått betalt av prenumeranten.
Därför lönar det sig för tidningarna att erbjuda en massa saker till nya prenumeranter.
Tex få en present, betala för en och få tidningar mm

Allers Förlag är ett av landets största mediehus med mängder av tidningar.
Man skulle kunna tro att de vet hur det förhåller sig med prenumerationspriser. De har trots allt varit i tidningsbranschen sedan 1870-talet.

Jag blev därför mycket förvånad när jag såg deras reklam i min livsmedelsaffär när jag handlade idag.
TV-Guiden kostar 5 kronor i butiken.
Vill man prenumerera på tidningen måste man betala ...69 kronor (?!)

Det blir alltså nästan 40 % DYRARE att prenumerera på TV-Guiden än att köpa den i vilken kiosk som helst.

Jag trodde att jag läste fel och letade efter andra erbjudande av typ "få tre nummer gratis" eller "få en annan tidning på köpet" men jag hittade inget

Jag undrar hur många människor blir lurade på detta "erbjudande"?

Allers Förlag vet tydligen på hur man ska locka BORT läsare.


Se hur tidningens lösnummerspis döljs i reklamen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar