onsdag 31 mars 2010

Amy Diamond på tyska

Finn fem fel ?

Tyskland skickar Amy Diamond till Schlagerfinalen i Oslo i maj... eller nästan.
Landets bidrag framförs av Lena Meyer-Landrut som inte bara ser ut som våran Amy utan även låter som henne.

Efter att ha surfat lite på bloggosfären märkte jag att jag är inte ensam som tycker att Tysklands bidrag låter som en kopia av Welcome to the city från Amys första skiva när hon var bara 13 år.

Lena Meyer-Landrunt är 19, men hennes skicka låter som 13-åriga Amy Diamond rakt igenom. (Amy var alltså före sin tid)

Äntligen kom det fram det jag alltid hart sagt: Amy Diamond är borde ha vunnit redan 2008. Vi får se hur rätt har har den 29 maj.

Amy Diamond


Lena Meyer-Landrut

måndag 29 mars 2010

Snart börjar det igen!!

Jag kan knappt vänta på nya Glee.

Dödsreklam


Reklam ska alltid anspela på positiva tankar. Även om det handlar om sjukdomar så ska det alltid leda till en positiv lösning. Typ, "Jag är sjuk nu, men om jag tar den där nya medicinen så ska jag må mycket bättre." eller "Jag har smutsigt hemma, men om jag använder den nya damsugaren så ska allt glänsa som nytt igen."

Ibland så händer det att reklammakarna inte tänker på det positiva utan det spektakulära. Tack och lov så ser vi inte dessa reklamfilmer på tv. Audi och Ford har denna gång gått en annan väg och publicerat känsliga filmer på YouTube istället.

Det finns många sådana filmer. De är endast spekulationsförslag som görs av reklambyråer för att kunderna ska ha mycket att välja på. En enda reklamfilm som vi ser på tv har kanske föregåtts av tre-fyra olika versioner. Dessa ser vi aldrig på tv, men nu har, som sagt Audi och Ford gått en annan väg.

Det är bra att vi inte ser döden i reklamfilmerna. Jag tror inte att halshuggna katter eller självmord skulle få oss att köpa nya bilar.



torsdag 25 mars 2010

Det perfekta programmet


Uppdrag Granskning har alltid varit en av mina favoriter. Trots att kvalitén på deras reportage pendlar mellan fenomenalt till mediokert så är de aldrig dåliga.
SVT har satt ribban högt och det syns tydligt.

Speciellt igår. Visst har Uppdrag Granskning avslöjat skandaler och hamnat i konflikt med företag (ICA, IKEA mm), organisationer (Moderaterna, Stadsmissionen) eller myndigheter (Vetlanda kommun, Polisen). Det är första gången, så vit jag vet, har programmet avslöjat hur ett helt samhälle agerar och liknar en arg mobb.
Det skiljer endast några hundra år Bjästaborna från häxbrännare.

Skolan har idag kallat in en massa specialisthjälp för att lösa "problemet". Deras hemsida är stängd och ser ut så här för en kvart sen:

Jag har ingen respekt för varken prästen, kommunen, skolan eller rektorn om deras agerande. Att vara efterklok är ingen ursäkt. Det förlåter inte att alla i byhållan vände flickan ryggen samtidigt. Även våldtäckskillens korkade morsa som startade Facebooksida åt honom förtjänar att avslöjas och hängas ut.
Just på grund av fallets stora betydelse för offret kan jag avslöja killens identitet. Han heter Dennis Häggström! och bor på Västerlånggatan 10 i Örnsköldsvik.
Hoppas att han lider under sin vistelse på ungdomsanstalten.

onsdag 24 mars 2010

Pressregler für alle


Valet 2010 kommer att gå till historien som den mest granskade valkampanjen någonsin.
Redan 1998 när folk fick prova personval för första gången började medier granska makthavarna mer grundligare än innan.

Valet 2002 har medier granskat alla riksdagskandidater i landet samt toppnamnen i kommuner och landstingen. Under valet 2006 har granskningen gått så pass långt att praktiskt taget alla som fanns med på listorna i något av de tre vallistorna har granskats. Det kunde handla om allt från betalningsanmärkningar, tidigare jobb eller familjehemligheter.

Medier är inte de enda som granskar kandidaterna. Lobbyorganisationer av alla slag har intresse att profilera sig samt se till att kandidaterna pratar om speciella frågor i sina kampanjer.

Det finns flera exempel på hur lobbyister kom med stora avslöjanden:
* 1998 avslöjade Greenpeace att miljöpartister i riksdagen kör de mest omiljövänliga bilarna.
* 2002 avslöjade Expo och Robert Aschberg att flera sverigedemokrater har brottsligt bakgrund.
* 2006 avslöjades att flera moderater har anlitat svarthjälp.

Ännu idag har granskningen inte avslöjats ännu men jag blir inte förvånad att snart får vi se vad kandidaterna har gömt i garderoberna. För första gången kommer väljare på Facebook, Twitter och YouTube att skriva om kandidaterna utan att de själva vet om det. Därför är det viktigt att du som kandidat är beredd på att möta kritiken även på de sociala medierna.

För nya och fräscha kandidater kan det därför vara nytt och, inte sällan, obehagligt att hamna i blickfånget. Många journalister kommer att utnyttja detta. Redan under valet 2006 har kommunala kandidaterna avslöjats mer i tidningarna än de redan etablerade politikerna i riksdagen.
Jag tycket att alla bör känna till de pressetiska reglerna för att veta vad som gäller. Under valkampanjen kommer jag att ge lite tips och råd om hur man förhåller sig till den kritiska mediegranskningen. Jag kommer även att ge tydliga exempel på hur journalister trampar över sina skyldigheter.

Här är reglerna i sin helhet:

I. PUBLICITETSREGLER

Ge korrekta nyheter

1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling.

2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

3. Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten.

4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.

Var generös med bemötanden

5. Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör anspråk på att bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas tillfälle till genmäle. Rättelse och genmäle skall i lämplig form publiceras utan dröjsmål och på så sätt att de kan uppmärksammas av dem som har fått del av de ursprungliga uppgifterna. Observera att ett genmäle inte alltid kräver en redaktionell kommentar.

6. Publicera utan dröjsmål Pressens Opinionsnämnds klandrande uttalanden i fall som rör den egna tidningen. Respektera den personliga integriteten

Respektera den personliga integriteten

7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.

8. Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd.

9. Visa alltid brotts- och olycksoffer och deras anhöriga största möjliga hänsyn.
Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga.

10. Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande.

Var varsam med bilder

11. Vad som i dessa regler sägs gäller i tillämpliga delar även om bildmaterial.

12. Bildmontage, retuschering på elektronisk väg eller bildtext får ej utformas så att det vilseleder eller lurar läsaren. Ange alltid i direkt anslutning till bilden om den är förändrad genom montage eller retusch. Detta gäller även vid arkivering.

Hör båda sidor

13. Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld.

14. Tänk på att en person, misstänkt för brott, i lagens mening alltid betraktas som oskyldig om fällande dom inte föreligger. Den slutliga utgången av en skildrad rättssak bör redovisas.

Var försiktig med namn

15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.

16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig.

17. Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som återger materialet.

tisdag 23 mars 2010

Monkey Bussines

På tal om leksaker. Disney tänkte nog på annat när de gjorde denna leksak åt McDonalds som skulle följa med i Happy Meal.

måndag 22 mars 2010

Dags att säga adjö till vintern

Nu när vintern sjunger på sista versen är det enkelt att skratta åt snöstormar och insnöade bilar.
Statoil får, i alla fall mig att minnas vintern med ett stort leende med deras klassiska reklamfilm.


onsdag 17 mars 2010

Björnar på vift

Både Lady GaGa och Katy Perry hyllar denna konstiga video som inte går beskriva med andra ord än underbart och konstigt.
Man bör nog inte se den om man har rökt på eller... ätit stark mat.

tisdag 16 mars 2010

Filmaffischer go recycling

Det produceras så många filmer just nu att grafiker har fått slut på idéer till affischer åt filmerna.

Här är några exempel.

måndag 15 mars 2010

Nakna kvinnor hör inte till reklamvärlden

I december skrev jag  om reklam med halvnaken kvinna som fanns med i Aftonbladet.

Samma dag anmälde jag reklamen till Reklamombudsmannen (RO) då jag ansåg att den var könsdiskriminerande.

Jag hade tydligen rätt för idag kom svaret från RO som ansåg att reklamen bryt faktiskt mot internationella regler om reklam. Här är svaret i sin helhet:

-----------------------------------------------
Anmäld reklam En annons för Panlegis Group publicerad i Aftonbladet och Expressen
Annonsör Panlegis Group
Reklamproducent Uppgift saknas
Anmälare 12 privatpersoner, riksdagsledamöterna Hillevi Larsson och Fredrik Lundh (s) samt
kvinnojouren Ellinor.

Uttalande
Reklamombudsmannen finner att den anmälda reklamen är könsdiskriminerande. Den strider därmed
mot artikel 4 i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation.


Reklamen
Annonsen visar en kvinna klädd i tomteluva, svarta stay-ups och högklackade pumps. Hon sitter i ett
badkar, sträcker upp ena benet samt håller sina händer för brösten. Ovanför kvinnan syns rubriken
”Aktiebolag utan aktiekapital!” samt fyra meningar som lyder ”Personlig ansvarsbegränsning,
Namnskydd i hela landet, SUF snabbast växande bolagsformen, Alla fördelar som ett svenskt AB”. På
badkarskanten står det ”Company for Christmas? Nytt aktiebolag på 4 timmar” samt ett
telefonnummer. I övre högra hörnet syns Panlegis Groups logotyp och längst ned finns en illustration
med texten ”Sex steg för att etablera ditt nya bolag”.

Anmälarna
Samtliga anmälare har reagerat mot att den avklädda kvinnan inte har något med att starta bolag att
göra och att reklamen är objektifierande och sexistisk. Flera anmälare menar också att meningen
”Company for Christmas” anspelar på sex.

Annonsörens yttrande
Annonsören yttrar att annonsens utformning var på intet sätt menad att utmåla kvinnan i annonsen
som ett sexobjekt eller på annat sätt vara nedvärderande. Annonsörens uppfattning är att annonsen
inte heller framställer kvinnan på bilden som ett sexobjekt eller på ett sådant sätt att det kan anses
nedvärderande.
Annonsören har valt att ändra inriktning på sin annonsering och kommer därför inte att annonsera på
detta sätt fortsättningsvis.

Reklamombudsmannen bedömning
Enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och
marknadskommunikation får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön. Enligt
tidigare praxis anses reklam som könsdiskriminerande om den framställer kvinnor eller män som rena
sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).
Att framställa en kvinna eller en man som ett sexobjekt utan någon koppling till den marknadsförda
produkten är enligt praxis kränkande. Utformningen av annonsen, till exempel val av modell, poser och
miljöer, påverkar bedömningen.
Reklamombudsmannen finner att kvinnan på bilden inte har något samband med den marknadsförda
tjänsten att starta aktiebolag. Hon framställs genom sin brist på klädsel och pose som ett rent
sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därmed
könsdiskriminerande och strider mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler för reklam och
marknadskommunikation.

Elisabeth Trotzig
reklamombudsman

-----------------------------------------------
Här är svaret från advokatbyrån som representerar annonsören

fredag 12 mars 2010

Borat, Betty och Bart

Om två veckor är dags för två stora tv-händelser i USA.

Borat, eller snarare Sasha Baron Cohen ska spela en arg turistguide i The Simpson. I avsnittet åker hela familjen till Israel (Flanders tycker att Homer behöver besöka det heliga landet). Där hamnar Marge i bråk med en guide, spelad av Cohen, och inte vill ge honom bra omdömen i hans arbete.



Den andra händelsen är kanske ännu större. Den 24 mars är det äntligen dags för Betty Suarez att ta tandställningen bort från sina berömda tänder.
Eftersom serien går mot sitt slut var tandställningens öde redan bestämd. Det är dock spännande att se hur serien ska sluta nu när Betty ser knappast ut som den ponchobeklädda flickan från det allra första avsnittet.

torsdag 11 mars 2010

Polska journalister får problem


Flera av det polska parlamentets ledamöter vill starkt begränsa mediernas granskning av Polens politiker. På sista tiden har flera av Sejemens ledamöter samt flera av statsråd hamnat under luppen på flera stora tidningar i landet. Det kan handla om allt från korruptionshärvor till tvivelaktiga privata relationer.

Som svar på anklagelserna har flera politiker hotat med att ändra lagen som reglerar mediernas arbete. Bland annat vill man införa en tidsbegränsning på hur länge varje "avslöjande" ska synas i tidningarna och tv. En ledamot har sagt att han är trött på att flera av skandaler syns i medier i flera år. Han anser att inget avslöjande ska få "leva sitt liv" i pressen i mer än två veckor.

Den polska yttrandefriheten är en av de hårdaste i Europa. Trots att censuren är sedan länge avskaffad är det bland annat olagligt för medier och även vanligt folk att prata och skriva negativt om makthavarna. Förolämpning av politiker kan i värsta fall ge flera år i fängelse.
Trots det har de polska medierna stor frihet att rapportera om det politiska livet i landet. Offentlighetsprincipen har införts snabbt efter murens fall.


Polska parlamentet

onsdag 10 mars 2010

Årets reklamfilm igen?


Jag mins när trailern till Star Wars - Phantom Manace kom 1999. Plötsligt gick folk på bio inte för att se någon ny film utan för att se trailern. Samtidigt har flera tidningar skrivit recensioner av trailern.

Jag pratar alltså recensioner av själva trailern, INTE filmen. Det var första gången det hände och faktiskt den enda. Betydelsen av filmtrailers har radikalt förändrats i och med detta.

Nu har vi kommit fram till en ny milstolpe i trailer-världen. För första gången har en reklamfilm fått egen förhandssitt. Men det handlar inte om någon ny film med ICA-Stig eller magisk schampo. Istället är det uppföljaren till fjolårets bästa reklamfilm. Den hette Carousel och handlar om Philips nya tv-apparater.
Den svenska regissören, Adam Berg, har skapat en reklamfilm som är en blandning av The Dark Night och Matrix. Nytänkande är bara förnamnet.

Hyppen efter filmen är fortfarande enorm och nu är det dags för uppföljaren. Denna gång så är det Ridley Scotts son som står bakom kameran. Om reklamfilmen är lika bra som dess trailer förväntar vi oss ännu ett magiskt ögonblick.

Orginalet Carousel

Uppföljaren Parallel Lines

tisdag 9 mars 2010

Stora gubbar på gator

Det var länge sedan Michelin gjorde reklam i svenska medier. Trots att däckföretaget är känd har Michelin-gubben synts endast på lastbilarnas tak.

Men nu är det dags igen för Bibendum (så heter Michelingubben) att göra comeback i Sverige.
Det är någonting i den nya reklamfilmen som känns bekant.

Jämför själva.



Känns lite som...

måndag 8 mars 2010

Kvinnodagen till ära

Måndagar är reklamfilmernas tid på bloggen. Idag är också kvinnodagen.
Därför har jag plockat fram två filmer som visar hur kvinnor påverkar män i olika situationer. Inget snack om vem är det svaga könet.

Enkelt och smart.



fredag 5 mars 2010

Ännu en version av We are the world

Finns det fler än bara mig som är trötta på alla nya versioner av We are the world?

De tidigare hittar ni här, här och här.
Nu har några artister gjort en spansk version av låten.
Visst är Gloria Estafan och Shakira bra, men jag trodde att Ricky Martin var faktiskt död.

En annan kul sak är att det har nästan blivit av en kitschig detalj i alla dessa varianter av låten att ta med nån omusikaliskt skådespelare . I originalversionen från 1984 var Dan Aykroyd den figuren och i den senaste har Vince Vaughn tagit över. I den spanska varianten har producenterna plockat fram... Andy Garcia!

Det är precis som att låta... Mikael Tornving vara med i den svenska versionen. :-)


Somos el mundo - Spanish version of We Are The World
Uploaded by lacavernemusicale. - See the latest featured music videos.

torsdag 4 mars 2010

2 ½ Men goes to Family Guy


Det är kul när skådisar från en serie spelar i en annan. Ha, det går till och med att få en Emmy för bästa gästskådespelare.

Denna gång har det blivit lite annorlunda. Charlie Sheen ska nämligen spela sin karaktär Charlie Harper från 2 ½ Men i ett nytt avsnitt av Family Guy.

I samma avsnitt ska även Elijah Wood spela en tv-producent.
Som pricken över I:et ska James Woods också vara med i avsnittet. Det är, för övrigt, tredje gången han är med i serien. (Kom ihåg det faktum att skolan i Family Guy heter ju James Woods Reqional High School)

Avsnittet heter Brian Griffin's House of Pain och sänds i USA den 21 mars.

onsdag 3 mars 2010

Sverker Greatest Hits

Även om Sverker slutar på PLUS efter 23 år så kommer vi alltid att ha goda minnen av honom.
Aftonbladet har sammanfattat alla de 23 åren i en skön mix av tabbar och toppar


tisdag 2 mars 2010

We are the world (3:e version)

We are the world blir snart uttjatat. Det har bara gått drygt två månader in på 2010, men artister redan har skapats minst två olika versioner av låten.

Den första och den andra skrev jag redan om.

Nu är det dags för den tredje versionen. Gänget bakom Saturday Night Live och Jennifer Lopez ligger bakom denna parodi som sändes den 27 februari och har flitigt diskuterats på Facebook. Det har dock varit svårt att hitta klippet med bra ljud. På YouTube har en version kommit upp med konstig ljud och bild.

Här är en hyfsad version från en sajt i Japan.

We Are The World 25 SNL Spoof - Watch more Videos at Vodpod.

måndag 1 mars 2010

Expert + ComHem = SANT

ComHem hade en rolig tävling förra året. De bjud in sina återförsäljare att spela in en reklamfilm om ComHem.

Resultatet blev roligare än det låter. Jag har tittat på flera av bidragen och valt två: det bästa och det sämsta.
Det finns en sak jag dock inte fattar: varför har ingen skojat till och Judit & Judit?


Den sämsta filmen kommer från Karlskrona. Två killar bakom kassan med sladdar i bakgrunden är sååå nördigt att det är inte ens snyggt. Fördomar om hi-fi-försäljarnas översittarfasoner blir bekräftade när kameran står lägre än deras ansikten. Jag hatar försäljare som tittar ner på en.


Den bästa filmen är från Uppsala. Nytänkt, rolig och överraskande. Att filmen är gjord i tre olika moment gör den perfekt för tv då ComHem kan sända varje del för sig.