fredag 26 februari 2010

We are the YouTube

Jag skrev innan om hur världens artister tolkar We are the wolrd för att samla in pengar till de drabbade i Haiti. Men detta är bättre, mycket bättre. Kanske det bästa YouTube har skapat någonsin!

Det är ju genialt att samla in 57 okända YouTube-användare för att tillsammans sjunga sin egen version av låten.
People-Power när det verkligen gäller.

Jag älskar Davis Choi som sjunger 3:40 in i låten samt grabben som sjunger först.

Telia-pappan är död

Äntligen har Telia kommit med en ny reklamfilm UTAN Teliafamiljen.

Ni som har följt bloggen vet hur mina hat-känslor mot Telia-pappan brukar yttra sig.

Telias nya reklamfilm är, i och för sig, mycket intetsägande, men den är trots allt befriad från Telia-pappan!


Sverker-eran är över

 
Klicka här för att läsa vad jag skrev om dagens stora tv-nyhet.

Sverker är ett fenomen som även blivit en klassisk sketch med Killinggänget

måndag 22 februari 2010

pang pang

Att många reklamfilmer inte visas i TV kan bero på flera saker.
Sexuella anspelningar och obehagliga sekvenser är den vanligaste orsaken till att reklamen förbjuds i Sverige.

I många länder är även anspelningar på religion och våld förbjudna i reklamen.
Syftet med all reklam är att sända positiva signaler om produkten eller tjänsten. Tittarna ska må bra efter reklampausen.

Denna reklamfilmen har förbjudits i USA och flera andra länder, däribland Sverige. Trots att man faktiskt blir glad efter filmen.

Det intressanta är att filmen spelades in New York, men har förbjudits att ens visas i Microsofts egna butiker i staden.

fredag 19 februari 2010

Kanada har bästa supporters


OS är ett perfekt ställe att visa patriotism.
Plötsligt så klär sig alla i gul och blå och hejar på idrottare de annars aldrig ens skulle göra på bästa sändningstid.

Kanada är inte bara arrangörsland utan även satsar på den mest annorlunda "heja-på" kampanjen.
I samband med invigningen har OS-generalen i Vancouver skickat specialgjorda vantar till landets parlament. Ingen har dock förväntat sig att parlamentarikerna med premiärministern i spetsen skulle ha vantar på sig mitt under sessionen samma dag som OS invigdes.

Resultatet blev att tillverkningen av vantarna tog ny fart och numera rådet det brist på vantarna i hela Kanada.
En lycklig ägare sålde, till och med, sina vantar till en spekulant för 400 Kanada$på eBay i måndags.

Visst är vantarna snygga men att spendera över 2700 kr på vantar som innan OS såldes för ca 100 spänn är lite svårt att förstå.
Å andra sidan är tanken fantastisk och jag hoppas på att kunna se våra riksdagsledamöter med vikingahjälmar samma dagar som Tre Kronor spelar sina matcher.

onsdag 17 februari 2010

Ny sajt om tv-serier


Det finns en mängd sajter ägnade åt tv-serier.
De flesta av de handlar om nyheter, men ingen erbjuder en bra översikt över tv-tiderna för mina favoritserier.

Tills jag hittade tv.nu
Aftonbladets satsning på tv.nu omfattar inte bara en sajt utan även en app till iPhone och iPod.
Appen är en av mina favoriter, men sajten är även bättre.

På tv.nu finns inte bara förteckning över alla serier som går eller har gått på svensk tv utan även information om nya, färska avsnitt från andra sidan Atlanten.
Det är som att kombinera imdb.com och en snygg tv-guide.

Utöver informationen om aktuella tv.tider finns möjlighet att se när serien går i repris samt kort sammanfattning om seriens ALLA avsnitt.
Allt på svenska och utgår från svenska tv-kanaler.

Se själv

tisdag 16 februari 2010

Journalister i händerna på läkare


Förra veckan avslöjade landets tidningar om en kvinna som tvingades få kejsarsnitt utan bedövning.
Händelsen har inträffat för länge sedan och trots löfte om Lex-Maria-anmälan erkände läkarna att någon anmälan har än idag inte gjorts.

Läkarna kunde inte hitta någon rymlig förklaring till varför.
Journalisten som intervjuade de ansvariga koncentrerade sig på anledning till varför kvinnan inte gavs någon bedövning innan ingreppet.

Det finns en fråga som kom upp i mitt huvud: Varför har ingen undrat om vad hände med den påstådda Lex-Maria-anmälan?

Vi journalister hamnar dagligen i situationer där vi träffar personer från olika branscher som vi inte alltid känner till till 100 procent.
Ingen kan förvänta sig att journalister ska kunna juridik när de intervjuar advokater eller pedagoger när de träffar rektorer.
Samma sak är det med läkarkåren. Trots det så känner de flesta vad en Lex-Maria-anmälan innebär.


Dagligen läser vi i tidningar om vanvård, felaktiga behandlingar och misstag i vården.
Oftast slutar artiklarna med att den ansvarige lovar en Lex-Maria anmälan och därmed är journalistens jobb över.
Inte förrän nu har jag undrat om alla dessa Lex-Maria anmälningar verkligen görs.

Varför gör inga journalister bakgrundskontroll efter några veckor för att se om en anmälan har kommit in till Socialstyrelsen.
Det är inte svårt och tar ca 10 minuter.
Om en journalist rapporterar om misstag i vården är denne också skyldig att kolla om allt vad vårdansvariga säger stämmer.

Vi måste sluta daltas med läkarna. Den tiden då vårdpersonalen trodde att de inte får ifrågasättas är över.
Kommer journalisterna kontrollera läkarnas uppgifter i media mer noggrant, då kommer vårdgivarna lära sig att ljuga för medier är lika bedrövligt som att ljuga för patienterna.

Jag hoppas att i och med förra veckans händelse så kommer landets journalister lära sig att vanvården på sjukhusen inte alltid leder till Lex-Maria anmälningar, trots lyften om det.

Jag själv kommer jag att vera mer skeptiskt till vad läkarna lovar i intervjuer med medier.

måndag 15 februari 2010

6 Bästa Pepsi-reklamen



Coca-Cola må vara den största läskedrycken, men Pepsi har de mest trogna fansen.
Och så satsar de betydligt mer på reklamen än någon annan.

Pepsi är faktiskt ett av de få företag som inte har något övre tak i sina reklamkostnader. Det syns tydligt i filmerna.

Här är de sex bästa

1. Britney Spears+ Bob Dole


2. Mariah Carey


3. Spice Girls


4. Cindy Crawford


5. David Beckham


6. Britney Speras, Pink och Beyoncé



Extra
Det var under inspelningen av denna reklamfilm som Michael Jacksons hår började brinna!

lördag 13 februari 2010

Årets låt

Året har precis börjat men redan har världen sett årets allra bästa låt.

Michael Jackson är glad i sin himmel.

fredag 12 februari 2010

5 bästa OS-filmer

 
Idag börjar OS. Resten av månaden kommer jag och miljarder människor att försöka titta på de olika grenarna.
Inte för att jag är så värst sportintresserad utan för att det är just OS.

Olympiska spelen har också fascinerat Hollywood och det finns många klassiska filmer med OS som tema.

Här är i alla fall några tips på OS-filmer för er som inte vill titta på riktig OS eller kanske för att OS var fjärde år inte räcker till.

1. Downhill Racer
Robert Redfort i tajts åker skidor.


2. Slap Shot
Paul Newman spelar hockey.


3. Blades of Glory
Konståkning blir inte roligare än så här. Will Ferrells bästa film.


4. Cool Runnings
Jamaicas stolthet från OS i Calgary.


5. Miracle
Kanske den bästa OS-filmen. Spännande fast vi vet hur den slutar.

torsdag 11 februari 2010

Glada kor

Bregott-fabriken är bra, men det verkas så att kossor i Kalifornien har det liiite roligare.





onsdag 10 februari 2010

Farliga filmer från förr


Det finns få som höjer ögonbrynen när de tittar på Grease.
Filmen är en klassiker som få. Även om trettio år kommer en ny generation att fascineras av filmen.
Nämn nån teatergrupp som inte gjort egen version av musikalen.

Men så har det inte alltid varit.
1979 ville staten sätta varningstexter framför filmen eller till och med förbjuda den. Den skulle nämligen kunna "skada ungdomen".
Musik och romantik var tydligen farligt (?!)

Kamrat, Staten avgör allt. LOL

Aktuellt har 1979 tagit upp ämnen i ett reportage.
Rolig fakta: Åke Gustavsson blev senare ordförande i Kulturutskottet i Riksdagen, som bland annat ansvarar för filmcensuren och Statens Ungdomsråd.
Lägg märke till att Grease blir Gris.

tisdag 9 februari 2010

5 bästa reklamfilmer från Super Bowl ....Ever


Igår skrev jag om de mest intressanta reklamfilmerna från Super Bowl 2010.

Som jag lovade så här är de sex bästa reklamen som sändes i pauserna under Super Bowl genom tiderna.

I över 40 år har Super Bowl definierat hur de bästa reklamfilmerna ska se ut.
Man ser tydligt varför.
Bara njuta och le.

1. Pepsi + Michael Jackson (Pojken i röd jacka är inte mindre än Carlton från Fresh prince i Bel Air)


2. Brad Pitt + Heineken


3. Xerox + Munkarna (En av historiens mest "kopierade" reklamfilmer) (Svårt att tänka sig att den är från 1977


4. Doritos + Han där från Will & Grace (Någonsin undrat varifrån uttrycket Oh, Chiwawa kommer ifrån? Här är svaret)


5. Pizza Hut + Pamela Anderson


6. Apple + 1984 (Kanske världens mest kända reklamfilm. Stilbildande med regi av Ridley Scott som året innan gjorde Blade Runner

måndag 8 februari 2010

Bästa reklamfilmer från Super Bowl 2010

Måndag igen och det är åter dags att prata reklamfilmer.
Idag är också lite speciellt med tanke på gårdagens Super Bowl.

Årets största tv-händelse i USA innebär inte att bara att ca 10 procent av befolkningen kommer försent till jobbet idag utan att reklaminslagen är de dyraste.
30 sekunder reklamtid kostar lika mycket som all reklamtid på Kanal5 under en hel månad.

Ni som tittade på showen på TV6 gick miste om alla de reklamfilmerna som sändes i "det förlovade landet i väst".

Super Bowl i USA är som Kalle Anka på Julafton i Sverige. A L L A tittar. Bokstavligen. Alla andra kanalerna sänder sällan nåt nytt utan köra bara repriser.

Reklamfilmerna under Super Bowl är nästan alltid specialgjorda för att sändas endast under showens reklampauser.
Därför är filmerna alltid lite speciella och, på något sätt, annorlunda.

Nog om det.
När är de sex mest intressant reklamfilmerna från Super Bowl 2010.

1. Simpsons + Coca-Cola


2. Google


3. Kia


4. Snickers


5. Denny´s Chicken


6. The Late Show



Imorgon fortsätter vi med Super Bowls bästa reklamfilmer genom tiderna.

lördag 6 februari 2010

Så ser FN:s falska bilder från Haiti ut

För några veckor skrev jag om hur FN manipulerar med bilder från Haiti i sin senaste reklamkampanj. Läs här

Jag hade inte bilder från reklam i inlägget.

Nu har jag lagt hela reklamfilmen för alla att jämföra med originalbilderna från området kring presidentpalatset i Port-au-Prince.



fredag 5 februari 2010

Kisse-paus på bio?

Idag är fredag och många ska på bio ikväll.
Alla har någon gång varit på bio och känt att urinblåsan get sig sin känna mitt i filmen.
Vad ska man göra? Vänta tills filmen är slut eller smita ut och riskera att missa kanske "den viktigaste" scenen i filmen?

Runpee.com är lösningen på allas kisseproblem.

Sajten listar alla de senaste filmerna och i detalj förklarar var i filmen man kan gå och göra sina naturliga behov utan att missa det väsentliga.
Exempelvis så har Sherlock Holmes fyra tillfällen där handlingen saktar ner tillräckligt för att kunna smita ut från salongen.
Planet 51 har två tillfällen. Det första efter 30 minuter och det andra efter 52. Värt att tänka på när man har barn med sig på bio.

RunPee.com skriver också vad som händer i filmen just vid de tillfällena. Så man behöver inte missa nåt i huvud taget.

Det fantastiska med sajten är att den har också ett litet program som man laddar till sin iPhone. Programmet startas när filmen börjar och vibrerar när kisse-stunden närmar sig. Perfekt för alla som inte villa titta på klockan hela tiden.

Du hittar sajten här.

torsdag 4 februari 2010

Prenumerera på TV Guiden... om du är konstig

När jag läste på journalistutbildningen fick jag veta ganska tidigt att prenumeranter är A och O för en tidning.

I Sverige och i många andra länder är prenumeranter viktiga för att varje tidning ska överleva. Ju längre man prenumererar desto bättre mår tidningen.
Det ser man tydligt när tidningarna driver kampanjer för att få folk att prenumerera.
Erbjudanden att få ett antal nummer och antingen få en gåva eller annan present är numera standard.

En sak har inte förändrats sedan 1800-talet och det är priset.
Det har alltid varit billigare att prenumerera på tidningar än köpa varje nummer för sig. Exempelvis så är de flesta morgontidningar dubbelt så dyra i kiosken än om man skulle få den i brevlådan.
Detta faktum är allmänt känt och de flesta människor vet om detta.
Trots att distributionen kostar så är den billig med tanke på att tidningen har redan fått betalt av prenumeranten.
Därför lönar det sig för tidningarna att erbjuda en massa saker till nya prenumeranter.
Tex få en present, betala för en och få tidningar mm

Allers Förlag är ett av landets största mediehus med mängder av tidningar.
Man skulle kunna tro att de vet hur det förhåller sig med prenumerationspriser. De har trots allt varit i tidningsbranschen sedan 1870-talet.

Jag blev därför mycket förvånad när jag såg deras reklam i min livsmedelsaffär när jag handlade idag.
TV-Guiden kostar 5 kronor i butiken.
Vill man prenumerera på tidningen måste man betala ...69 kronor (?!)

Det blir alltså nästan 40 % DYRARE att prenumerera på TV-Guiden än att köpa den i vilken kiosk som helst.

Jag trodde att jag läste fel och letade efter andra erbjudande av typ "få tre nummer gratis" eller "få en annan tidning på köpet" men jag hittade inget

Jag undrar hur många människor blir lurade på detta "erbjudande"?

Allers Förlag vet tydligen på hur man ska locka BORT läsare.


Se hur tidningens lösnummerspis döljs i reklamen!

onsdag 3 februari 2010

Mera Twitter


Twitter är fortfarande viktig social media trots att den växer inte lika snabbt som förra året.
Jag fanns med på Twitter lika länge som bloggen har funnits.

Men nu är det dags att öka aktiviteten även där!

Från ett eller två inlägg om dagen ska jag börja sända betydligt fler intressanta tankar. Jag ska även komplettera bloggens inlägg med Twitter genom att skicka kommentarer till "dagens" blogg-inlägg.

Redan nu kan man titta bilderna från en föreläsning med Alexander Bard på min Twitter som jag lyssnade på igår.


För er som inte har Twitter-konto eller vill lämna denna blogg så har jag fixat möjlighet att följa mina Twitter-inlägg i ett litet fönster på högra spalten. 

Follow RobertPawlik on Twitter

TV3 ångrar sig


Det går snabbt på TV3.
I lördags sände kanalen det första avsnittet av en ny yrkessåpa Fantastiska nöjen.
I måndags sa man att serien ligger på is.
I går har man beslutat att lägga serien ner helt och hållet.

På seriens sajt står det "Åtkomst nekad" Se här

Dagens media rapporterar att serien ersätts med repriser av Du är vad du äter och lovat att serien återkommer efter OS.
Men det tidigare igår. Samma dag har man beslutat att lägga ner serien.

Vd:n för Fantastiska Nöjen AB anklagar TV3 att de framställde bolagets anställda som freaks och därför har man endast fått 85 000 tittare.

OmTVSerier.se beskriver seriens start som praktfiasko för TV3.
Det är lätt att förstå när Robinson Karibien på TV4 lockade nästan 12 gånger fler tittare.

Det är inte första gången TV3 gör bort sig.
Man försökte på allvar peta bort Kanal5 från tronen som bästa måndagsunderhållning med Trauma i höstas.
Se mitt inlägg på MicTV här.

Numera är Trauma nerlagd och flyttat till TV8.

Det är bara vänta och se hur TV3 klarar av krisen och återfår sina tittare. Kanske om de köper en riktigt bra ny serie och satsar stenhårt på den och inte kör en massa repriser med Anna Skipper.

tisdag 2 februari 2010

100 töntigaste repliker

Denna klipp har blivit en succé. Och man förstår varför.
De bästa repliker blir oftast klassiska, men många av de töntigaste är också värda uppmärksamhet.

Skratt, grått och förvåning är bara förnamnet

Se klippet och skratta du också!


måndag 1 februari 2010

Snygg-Cindy vs Snygg-Lars

Ica har haft svårt att hitta nya idéer till nya filmer Tidigare inlägg

Cindy har gjort samma sak som Snygg-Lars gjorde 2004-2005. Nämligen agerat modell för ICA:s egna varor.

Det är ganska lätta att jämföra.